Frida Kahlo, el mite i el pan de muerto (CAT)

Frida Kahlo, el mite i el pan de muerto (CAT)

Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderón (1907-1954), més coneguda com Frida Kahlo, va ser una pintora mexicana de la primera meitat del segle XX. Explicar qui fou Frida és molt difícil avui en dia, degut al mite que s’ha creat al voltant de la seva figura, i és que s’identifica la seva vida personal amb la seva obra. 

Mi nacimiento, Frida Kahlo, 1932.

El mite al voltant de Frida Kahlo, o fridomania, va començar al voltant dels anys 90, quan Madonna va pagar els drets per fer la pel·lícula de Frida i va comprar la obra Mi nacimiento (1932). A partir d’aquí els preus de les seves obres van començar a pujar, i fins i tot el MoMA va dedicar la primera exposició monogràfica de la mexicana al 92.

Aquest “mite” o llegenda al voltant de la figura de Frida ve donat degut a que s’ha interpretat la seva obra com un psicoanàlisi, cosa que sol pasar quan es parla d’artistes dones, com Artemisia Gentileschi. A més, s’ha de destacar tota la mercantilització que s’ha creat al voltant de la obra de Frida i de la seva persona, ja que podem trobar samarretes, sabates, nines, bosses o fins i tot roba interior amb la seva cara.

Per altra banda en els darrers anys els nous feminismes han vist en Frida una figura a seguir perquè va dur una vida al marge d’allò que s’esperava de les dones dins una societat burgesa de principis de segle passat, a més, des del punt de vista físic, va decidir no depilar-se les seves icòniques celles i en un moment donat va començar a vestir-se de tehuana.

Las dos Fridas, Frida Kahlo, 1930.

I és que la cultura tradicional va tenir un pes molt rellevant per a Frida, i això sí es veu reflectit en la seva obra, com en aquesta pintura Niña con máscara de muerte, de 1938. En aquest oli de petites dimensions es veu, tal com indica el títol, una nena amb una màscara en forma de calavera, típica del dia de Tots Sants a Mèxic. A més, sosté entre les seves mans un cempasúchil, una mena de clavell taronja que s’usa com element decoratiu en aquestes dates.

Niña con máscara de muerte, Frida Kahlo, 1938.

Es creu que aquesta nena solitaria és Frida als quatre anys, i que les màscares en forma de mort són una alegoria del dolor que sofrirà al llarg de la seva vida.

Així dons, he decidit relacionar aquesta obra amb el pan de muerto, una elaboració típica mexicana que es prepara per Tot Sants, o Día de Muertos, i es diu així perquè l’esfera central representa el crani d’un esquelet i quatre ossos en forma de creu. La recepta que jo he seguit és del llibre México, gastronomía de Margarita Carrillo Arronte, una bíblia de prop més de 700 pàgines de gastronomia mexicana. Tant és així que en el llibre s’hi inclouen distintes receptes de Pan de muerto, de distintes regions del país. La que jo he seguit és la de Distrito Federal. 

El pan de muerto és un brioix molt esponjós amb aroma d’azahar, semblant a la mona de Pasqua. Us deixo la recepta a continuació.

Pan de Muerto

Eating Arts
El pan de muerto és un brioix molt esponjós amb aroma d'azahar que es prepara pel Día de Muertos a Mèxic, o Tot Sants. Com totes les receptes típiques, en podem trobar distintes variants, però aquesta és la froma clàssica.
Tiempo de preparación 1 h
Tiempo de cocción 30 min
Reposo 3 h
Tiempo total 4 h 30 min
Plato Dessert
Cocina Mexican
Raciones 2 panets

Ingredientes
  

  • 125 ml de llet
  • 250 g de farina
  • 50 g de sucre
  • 1 culleradeta de llevat en pols
  • 2 ous
  • 1/2 culleradeta de sal
  • 1 culleradeta d'aigua d'azahar
  • La pell de mitja taronja rallada
  • 100 g de mantega

Per glassejar

  • 1 ou batut
  • 1 polsí de sal
  • 1 polsí de sucre
  • 1 cullerada d'aigua

Per l'acabat

  • 2 cullerades de mantega fosa
  • 2 cullerades de sucre

Elaboración paso a paso
 

  • Posem la llet dins una olla a bullir. Quan agafi el bulls la retirem del foc i deixem que es refredi a uns 30-40º.
  • Dins un bol hi col·loquem la farina en forma de volcà i hi afegim el sucre i el llevat. A continuació, quan la llet estigui tèbia l'afegim al centre del volcà i ho tapem amb la farina. Ho deixem reposar una hora.
  • A continuació afegim els ous, un polsí de sal, l'azahar, la pell de taronja i ho amassem fins que quedi una mescla uniforme (jo ho vaig mesclar amb un robot de cuina per uns 3 minuts, si ho fem a mà s'ha de mesclar durant uns 10 minuts). Si la massa és està molt líquida hi podem afegir una mica de farina perquè sigui més bona de treballar.
  • Hi afegim l mantega a daus i ho amassem 3 minuts més (amb un robot, a mà són 10 min més aprox). Ho tapem i deixem que tovi dues hores més, arribant a duplicar la seva mida inicial.
  • El següent pas és fer tres parts iguales de la massa, les feim en forma de bola i les deixem tovar dins una safata de forn recoberta de mantega fosa perquè no s'aferri. Dues de les boles seran els nostres pans, i la tercera serà la decoració. Deixem que reposi una hora més.
  • Quan hagi tovat, amb la tercera de les boles en feim dues parts, una per a cada un dels pans, i a continuació cada una d'aquestes parts les dividim en una bola grossa i quatre allargades, per recrear els quatre ossets.
  • A continuació preparem el glassejat: l'ou batut, el polsí de sal, el polsí de sucre i la cullerada d'aigua tot ben mesclat, i amb un pinzell glassegem els dos pans.
  • Col·loquem els quatre ossets en forma de x i a sobre la bola, i tornem a glassejar-ho.
  • Ho fiquem al forn calent a 200º durant uns 30 minuts. Jo a la meitat de cocció vaig tapar-los amb paper d'alumini perquè no es cremessin i s'acabessin de coure.
  • Un cop cuits els col·loquem sobre una reixa de forn perquè es refredin i quan estiguin tebis fonem dues cullerades de mantega, amb la que pintarem els dos pans, i per sobre hi escampem una mica de sucre blanc.

Per saber-ne més:



Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Recipe Rating